Gitarist José Dapena verklankt Platero y Yo en werken van Enrique Granados.
De Spaanse gitarist José Manuel Dapena geeft op zondag 17 mei om 15:00 uur in de Cellebroederskapel een bijzonder gitaarconcert. Deze meester van de klassieke Spaanse gitaar brengt ons niet alleen in Spaanse sferen met dansen uit heel Spanje van Enrique Granados (1867–1916) en de door Eduardo Sainz de la Maza (1903 – 1982) op muziek gezette verhalen van Juan Ramón Jiménez (1881-1958) over zijn omzwervingen in Andalusië met zijn ezeltje uit ‘Platero y yo’ maar ook zullen deze verhalen door Spaanse inwoners van Maastricht in hun moederstaal worden voorgedragen waarbij u de tekst in Nederlandse vertaling kunt meelezen.
Deze unieke literaire ervaring wordt mogelijk door samenwerking met de Vereniging Literaire Activiteiten Maastricht.
De toegangsprijs voor leden van de VLAM en de Circulo Cervantes bedraagt 5,00 euro; zij reserveren hun toegangsbewijs via hun vereniging.
Niet-leden zijn van harte welkom en betalen 12,50 euro. Zij bestellen hun kaarten via Eventbride.
Programma
Gitaar: José Manuel Dapena
Enrique Granados (1867–1916)
Danzas españolas Op. 37, DLR I:2
Galante (Minueto)
Villanesca
Rondalla aragonesa (Jota)
Melancólica (Danza triste)
Fandango (Zarabanda)
Andaluza (Playera)
Oriental
Bolero (Arabesca)
Vertellers: leden Circulo Cervantes
Vertaling: Circulo Cervantes / VLAM
Eduardo Sainz de la Maza (1903 – 1982)
Platero y yo
Platero
El loco
La azotea
La tortuga
Paseo
Darbón
La Muerte
A Platero en su tierra
“José Manuel maakte in februari 2008 zijn debuut in Carnegie Hall. Meer recentelijk trad hij op tijdens gitaarfestivals in Columbia, Miami, Kiev, Madeira, Mexico, Sao Paulo, Bangkok, Kirov, Túnez, New Delhi, Moskou en Shanghai.
Na zijn debuut in Carnegie Hall schreven recensenten lovende kritieken, dat hij “… een getalenteerde gitarist is en een artistiek verdediger van de Spaanse cultuur …, een geweldige meester van de Spaanse gitaar …, een speler met ontroerende muzikaliteit …”.
Onlangs nam hij twee CD’s op: “Rincón mágico: Complete werken van Turina” en “Al pie de una guitarra: gitaarmuziek geïnspireerd op poëzie van Miguel Hernández”.
Dapena volgde lessen in Spanje bij David Russell, die een grote invloed had op zijn conceptie van het instrument “… Hij is een uitstekende speler met een sterke warme toon, behendige techniek en is in staat om magie te brengen in muzikale woorden.”
Dit concert wordt in mei van dit jaar ook gegeven in: Eindhoven, Utrecht, Den Haag en Rotterdam http://manueldapena.com/index.php/home/concerts
Juan Ramón Jiménez (Nobelprijs voor de Literatuur 1956) schreef Platero y yo meer dan honderd jaar geleden. Jiménez waarschuwt de volwassen lezer op de eerste pagina voor het lezen van dit boek voor kinderen.
“Deze bundel, waarin blijdschap en verdriet net als de oren van Platero op elkaar lijken, was geschreven voor… weet ik veel voor wie! .. voor wie schrijven lyrische dichters… Nu dat het voor kinderen is, verander ik er geen punt of komma meer aan. Het is wel goed zo!
“Waar kinderen zijn – zegt Novalis- bestaat er een gouden tijd.” Want die gouden tijd, die als een spiritueel eiland uit de hemel is gevallen, dwaalt het hart van de dichter en hij vindt er zoveel van zijn gading dat zijn vurigste wens is er nooit mee weg te gaan.
Eiland van schoonheid, van frisheid en van gelukzaligheid, gouden kindertijd; mijn hele leven, aarts tranendal, wil ik daar zijn; en dat die frisse wind mijn lier laat zingen, luid, zinloos soms, zoals de trillers van de leeuwerik bij het ochtendgloren!
DE DICHTER
In Spanje wordt het op vrijwel alle basisscholen gelezen of wordt er uit voorgelezen en vrijwel iedereen kent de eerste zin: “PLATERO es pequeño, peludo, suave, tan blando por fuera, que se diría todo de algodón, que no lleva huesos.” (Platero is klein, pluizig en zacht; zo zacht dat je zou zeggen dat hij helemaal uit watten bestond, dat hij geen botten heeft.)